Boekrecensie Carwash van Christophe Vekeman

08-10-2021

Het is een schande dat dit werk van Christophe Vekeman het eerste was die ik las! Carwash is de naam van zijn jongste boek. Een schande is misschien erg overdreven, maar het is althans jammer dat ik nu pas ontdek hoe goed hij is. Van horen zeggen is niet altijd conform met de waarheid. In dit geval wel. Wat niet weet, niet deert, zegt men wel al eens. Maar als we deze gedachten op de samenleving sproeien, dan valt daar wat uit te leren. Ik wist bijvoorbeeld niet dat die man, die daarnet aan de kassa van de slager misschien wel tot mijn vriendenkring kon behoren of dat de humor van die dame aan het zebrapad gisteren en ginds wellicht uitmuntend was. Een levensles, naast deze bescheiden recensie er gratis bovenop! Wees benieuwd genoeg in elk van ons.

Carwash is een dun boekje. Het staat buiten kijf dat deze bewering niet in een oogopslag opvalt. Maar het is meneer Vekeman gelukt om alles wat hij wilde vertellen in het boekje te krijgen. Naast dat er een man met een, in mijn ogen, hype bestelwagen jeanskledij van punt A naar punt B vervoert, kan het niet anders zijn dat er meer aan de hand is. Er is liefde mee gemoeid maar ook kwade mensen met valse plannen laten er hun tanden zien.

Christophe zwemt in lange zinnen die zo uitmuntend geschreven zijn, piekfijn en netjes uitgedost dat je ze alleen maar met veel plezier en smaak kan lezen. Daar is wel heel wat taalkunde voor nodig, bedenk ik dan als collega-auteur. Echt waar! De zinnen zijn zo vol dat de meeste schrijvers er meer dan twee nodig zouden hebben om te beschrijven wat Christophe in één zin doet. Of vele schrijvers zouden het voor bekeken houden om zodanig in detail te treden, uit schrik voor zinnen vol verwarring. Maar Christophe Vekeman doet het alsof het niets is. In een vingerknip klinken zinnen als verhalen. En zo ontstaat de eerste musical binnen de literatuur.

De verhaallijn is aandoenlijk en het trapt vaak op de tenen van mensen die het niet nauw nemen met taal. Het toont dat ook bijvoorbeeld horecapersoneel in cafés als café Het bier en nu ook in staat is om taal vakkundig en poëtisch neer te poten binnen het dagelijkse leven. Ik denk dat dit een verdoken boodschap met een knipoog van de hoed-dragende auteur moet zijn. Naast 'boek' is Carwash misschien een protestactie voor een beter taalgebruik met als slogan: 'Laten we meer van taal houden'!

'Een man op een paard in een film, is een man die op een paard zit. Een man op een paard in een boek, anderzijds, is géén man die op een paard zit'.

Wel, Christophe. Bedankt voor dit vakkundig verhaal die inderdaad vaak eerder klinkt als leest. Ik heb een boek gelezen én een prachtige, moderne, tijdloze musical gezien.

Een fijn boek voor iedereen die wil lachen en zingen. Want daar is het hem uiteindelijk om te doen.